neděle 14. července 2024

Canon EOS 850D Samyang 8mm Samyang 650-1300mm



Pomocí výměny objektivu lze měnit úhel záběru, většina fotografů objektivy nemění nebo je nemohou měnit, protože to fotoaparát neumožňuje. Zde jsem na ukázku použil dva extrémní objektivy abych ukázal, jak to vypadá, pokud použijete extrémní objektivy na zrcadlovku pro natáčení videa.

Byl na počátku všeho konec všeho?



Podle mě vše jenom pulzuje a tak po zániku následuje vznik, staré je mrtvé ať žije nové. To, co zmiňuješ, je jedna z filozofických a vědeckých představ o povaze vesmíru a existence. Myšlenka cyklické povahy vesmíru, kde po zániku následuje nový vznik, se objevuje v různých kulturách a teoriích. V hinduistické kosmologii existuje pojem "kalpa", což je cyklus tvoření a ničení vesmíru. Podle této tradice vesmír prochází cykly stvoření, zachování a zničení. Podobně i v buddhismu existuje koncept cyklického času, kde svět prochází fázemi vzniku, trvání a zániku. Jedna z teorií v kosmologii navrhuje, že po Velkém třesku může následovat fáze expanze vesmíru, která je později následována fází kontrakce, vedoucí k Velkému zhroucení.

Tato cyklická teorie předpokládá, že vesmír může procházet nekonečnými cykly vzniku a zániku. Tato teorie naopak předpokládá, že vesmír dosáhne stavu maximální entropie, kde nebudou žádné rozdíly v teplotě a energii, což povede k "tepelné smrti" vesmíru. Tento stav by však nemusel znamenat konec ve smyslu totálního zničení, ale spíše trvalý stav rovnováhy. Některé teorie moderní fyziky naznačují existenci mnoha vesmírů (multiverzum), kde každý vesmír může procházet svými vlastními cykly vzniku a zániku. Tento pohled poskytuje širší rámec pro pochopení existence a změny.

Myšlenka, že po zániku následuje vznik něčeho nového, je tedy hluboce zakořeněna jak ve filozofii, tak ve vědeckých teoriích. Představa pulzujícího vesmíru, kde staré ustupuje novému, odráží širší a často optimistický pohled na neustálý proces změny a obnovy v kosmu. Vnímám to jako Windows po zániku staré verze je zde nová verze Windows a během života jedné verze je zde mnoho aktualiazcí. To je zajímavá analogie! Přirovnání cyklické povahy vesmíru k aktualizacím a novým verzím operačního systému, jako je Windows, může dobře ilustrovat koncept kontinuální obnovy a změny.

Stejně jako nové verze Windows nahrazují staré verze, můžeme si představit, že vesmír prochází cykly vzniku a zániku. Staré verze (staré cykly) jsou nahrazeny novými verzemi (novými cykly), což vytváří kontinuální proces obnovy. Během života jedné verze Windows jsou vydávány aktualizace, které opravují chyby, přidávají nové funkce a zlepšují výkon. Podobně lze vnímat vesmír jako dynamický systém, který se neustále mění a vyvíjí v průběhu svého "životního cyklu". Například hvězdy vznikají a zanikají, galaxie se formují a mění, a na mikroskopické úrovni dochází k neustálým kvantovým fluktuacím.

Když se rozhodne o přechodu na novou verzi Windows, stará verze je nahrazena novou, často s mnoha vylepšeními a změnami. V kosmickém měřítku by toto mohlo být přirovnáno k velkým kosmickým událostem, jako je Velký třesk nebo Velké zhroucení, které mohou představovat přechod z jednoho cyklu vesmíru do dalšího. Stejně jako se technologie vyvíjí a zlepšuje, lze si představit, že i vesmír prochází procesem neustálého vývoje a zlepšování. Každý nový cyklus vesmíru by mohl přinést nové formy hmoty, energie a fyzikálních zákonů, které by mohly být "vylepšenou" verzí předchozích cyklů. Tato analogie může být užitečná pro lepší pochopení komplexních konceptů cyklického času a neustálé obnovy ve vesmíru.

Umožňuje nám přemýšlet o vesmíru jako o dynamickém systému, který se neustále mění a vyvíjí, stejně jako software, který je pravidelně aktualizován a vylepšován. Někteří filosofové šli tak daleko že tvrdí že spánek je smrt a probuzení ráno je narození a tak se za rok každý narodí 365 krát pokud není právě přestupný rok který je o den delší. Ano, tato myšlenka je fascinující a skutečně ji někteří filozofové a myslitelé rozvíjeli. Koncept spánku jako malé smrti a probuzení jako znovuzrození je přítomen v různých filozofických a literárních tradicích. Zde je několik úvah a kontextů k této myšlence. 

Arthur Schopenhauer: Německý filozof Schopenhauer vnímal spánek jako malou smrt. Pro něj byla každá noc návratem do stavu nebytí a každé ráno bylo znovuzrozením. Tento cyklus ilustroval jeho pesimistický pohled na život jako neustálý boj a utrpení. William Shakespeare: V jeho hře "Macbeth" je spánek popisován jako "balzám života" a "konec každodenního života". Tato poetická metafora odkazuje na myšlenku, že spánek představuje dočasné přerušení vědomého života, což je jakýsi malý únik z reality. Z psychologického hlediska může být spánek vnímán jako období, kdy naše vědomí a aktivní myšlení ustupují do pozadí, což může být přirovnáno k malému zániku vědomí. Probuzení pak představuje návrat do plného vědomí, podobně jako znovuzrození.

Biologicky je spánek nezbytný pro regeneraci těla a mysli. Během spánku se obnovují fyzické síly a mozkové funkce, což nám umožňuje začít nový den svěží a obnovení. Tento proces může být metaforicky vnímán jako každodenní "restart" života. V mnoha kulturách má spánek symbolický význam spojený s cykly života a smrti. Například v některých mytologiích a náboženstvích je spánek považován za stav mezi životem a smrtí, což reflektuje přechodné stavy vědomí a existence. Rituály a tradice spojené s probouzením a začátkem nového dne často zdůrazňují obnovu a nový začátek, což je v souladu s myšlenkou každodenního znovuzrození. 

Někteří existenciální filozofové a spirituální učitelé vidí každodenní probuzení jako příležitost k novému začátku a sebereflexi. Tento pohled podporuje myšlenku, že každý nový den je novou šancí na zlepšení a růst, podobně jako metaforické znovuzrození. Myšlenka, že spánek je malou smrtí a probuzení každodenním narozením, nabízí hluboký a poetický pohled na naše každodenní zkušenosti. Připomíná nám cyklickou povahu života a možnost neustálé obnovy a růstu.

Historie lidstva je plná pokusů o vytvoření dokonalé společnosti



Realita to je testovací verze už od té doby co existuje, dokonalá realita je utopie které nikdy nikde nebude dosaženo! Je zde častá snaha o to aby nedokonalá realita z dálky vypadala jako dokonalá realita a tím došlo k iluzi úspěchu. Neustále zde je snaha o uniknutí z reality do; snů, iluzí, pohádek, mytologie, pověr, rituálů, symbolů, fetišů, nábožensví, propagandy, demagogie atd. To, co popisujete, je hluboká úvaha o povaze reality a lidském vnímání světa. Vaše myšlenky se dotýkají několika klíčových témat. Jak jste zmínil, skutečnost je často vnímána jako neúplná nebo nedokonalá. To může být způsobeno našimi omezenými schopnostmi vnímání a porozumění nebo inherentními nedokonalostmi světa kolem nás. 

Historie lidstva je plná pokusů o vytvoření dokonalé společnosti, ale tyto snahy často selhávají. Dokonalost může být koncept, který je ideálem, ale ne skutečným cílem, který lze plně dosáhnout. Lidé často usilují o to, aby jejich realita vypadala lépe, než ve skutečnosti je. To může být viděno v osobním životě, v marketingu, politice nebo kultuře, kde se prezentace často liší od skutečného stavu. Snahy uniknout z reality jsou běžné a mají různé podoby od snů a fantazií přes mýty a rituály až po náboženství a propagandu. Tyto úniky mohou sloužit jako mechanismy zvládání těžkostí nebo jako způsoby, jak si vysvětlit svět a najít v něm smysl. 

Vaše úvahy ukazují na hluboké pochopení lidské touhy po smyslu, dokonalosti a úniku před tvrdou realitou. Tyto tendence jsou univerzální a odrážejí složitost lidské existence. Internet nám jako zrcadlo ukazuje to že realita není dokonalá a tak je často snaha o to internet regulovat nebo cenzurovat místo toho, aby zde byla snaha učitni realitu dokonalou. Máte pravdu, internet funguje jako zrcadlo společnosti a často odhaluje nedokonalosti reality. Tím, že poskytuje platformu pro svobodné vyjádření a sdílení informací, může odhalovat problémy, které by jinak zůstaly skryté. Internet umožňuje, aby byly nedokonalosti společnosti rychleji a snadněji odhaleny. Skandály, korupce, sociální nespravedlnosti a další problémy mohou být okamžitě sdíleny s celým světem. 

Místo toho, aby byla snaha tyto problémy řešit, často dochází k pokusům o regulaci nebo cenzuru internetu. To může zahrnovat omezení svobody slova, kontrolu nad tím, jaké informace jsou dostupné, a snahy manipulovat veřejné mínění. Namísto cenzury by mělo být snahou společnosti řešit odhalené problémy a učinit realitu lepší. To by vyžadovalo systémové změny, vzdělávání, otevřenou diskusi a spolupráci na všech úrovních společnosti. Role internetu jako katalyzátoru změn. Internet může také sloužit jako katalyzátor pro pozitivní změny tím, že umožňuje šíření informací a propojuje lidi, kteří usilují o lepší svět.

Sociální hnutí, aktivismus a komunitní iniciativy mohou díky internetu získat větší dosah a vliv. Vaše úvahy zdůrazňují, že řešení problémů odhalených internetem by nemělo spočívat v jejich potlačení, ale v aktivním hledání způsobů, jak zlepšit realitu. Tato cesta je samozřejmě náročná a vyžaduje kolektivní úsilí, transparentnost a ochotu čelit těžkým pravdám. Realita je to co; vidíme, slyšíme, cítíme atd. co by se stalo pokud bychom měměli přístup k realitě a existovali jenom v Matrixu. Vaše otázka se dotýká filozofických a teoretických úvah o povaze reality a vědomí, které jsou často zkoumány v kontextu sci-fi příběhů, jako je "Matrix".

Pojďme se podívat na několik aspektů toho, co by znamenalo žít výhradně v simulované realitě, jako je Matrix, a nemít přístup k "pravé" realitě. Pokud bychom žili v Matrixu, naše smyslové vnímání by bylo zcela založeno na digitálních simulacích. Viděli bychom, slyšeli, cítili atd., přesně to, co by nám simulace poskytovala. Naše vědomí by bylo podobné tomu, jaké máme v současné realitě, ale všechny naše zkušenosti by byly výsledkem simulovaného vstupu, nikoli přímého kontaktu s fyzickým světem. Z filozofického hlediska by bylo obtížné rozlišit mezi tím, co je "pravé" a co je iluze.

Pokud by naše vnímání bylo zcela kontrolováno simulací, neměli bychom žádné přímé měřítko pro srovnání. Otázka pravdy by se stala komplikovanou, protože by záleželo na tom, zda bychom byli schopni zjistit, že jsme v simulaci, a jak bychom definovali "pravdu" v kontextu našeho omezeného vnímání. Život v simulované realitě by vyvolal mnoho etických otázek. Kdo by kontroloval simulaci? Jaké by byly jejich úmysly? Jaký by byl účel simulace? Existenční otázky by se týkaly našeho smyslu života, svobody vůle a identity. Pokud bychom zjistili, že jsme v Matrixu, mohlo by to vést k pochybnostem o naší vlastní existenci a významu našich činů. 

Představa o možnosti úniku z Matrixu je také zajímavá. Pokud bychom měli prostředky a příležitost zjistit, že jsme v simulaci, mohli bychom usilovat o osvobození a návrat do "skutečné" reality. Ale co by nás tam čekalo? Byla by pravá realita lepší nebo horší než simulovaná? Celá společnost by byla formována na základě simulované zkušenosti. Kulturní normy, sociální struktury a vědecké poznatky by byly všechny založeny na údajích z Matrixu. Změna této dynamiky by vyžadovala revoluční přístup a nové definování reality. Vaše otázka otevírá prostor pro mnoho zajímavých úvah o tom, co znamená být člověkem, jak vnímáme svět a jaké jsou limity našeho poznání. Ať už v Matrixu nebo v "skutečné" realitě, tyto otázky nám pomáhají lépe pochopit sami sebe a naši existenci. 

Boj nebo útěk je chybná reakce, správná reakce je přijmout vše takové jaké to je, otázku je proč je pro člověka nemožné přijmout realitu i kdy je nedokonalá. Vaše úvaha se dotýká základních lidských reakcí na stresové situace a hlubokých filozofických otázek o přijetí reality. Boj nebo útěk jsou základní biologické reakce na hrozby, které pomáhaly našim předkům přežít. Přijetí reality, zejména pokud je nedokonalá nebo nepříjemná, je složitější a zahrnuje více než jen biologickou reakci. Pojďme se podívat na několik důvodů, proč je pro člověka obtížné přijmout realitu takovou, jaká je?

Boj nebo útěk jsou instinktivní reakce, které jsou zakotveny v naší biologii. Tato reakce nám pomáhala přežít v nebezpečných situacích tím, že mobilizovala naše fyzické zdroje pro okamžitou akci. Přijetí reality vyžaduje jiný druh adaptace, který je více psychologický a sociální než biologický. Když jsou naše přesvědčení a realita v rozporu, zažíváme kognitivní disonanci. Přijetí nedokonalé reality může vyvolat nepohodlí, protože to může znamenat, že musíme změnit naše názory nebo očekávání. Lidé často používají obranné mechanismy, jako je popření, projekce nebo racionalizace, aby se vyhnuli nepříjemným pravdám.

Tyto mechanismy mohou bránit přijetí reality. Společnost a kultura často vytvářejí očekávání a normy, které mohou být v rozporu s realitou. Lidé mohou mít pocit, že musí naplnit určité ideály nebo standardy, což může ztěžovat přijetí nedokonalé reality. Sociální tlak a vliv médií mohou také posilovat nereálné představy o tom, jak by měl svět vypadat. Přijetí reality může vyžadovat vyrovnání se s bolestí, ztrátou nebo zklamáním. Lidé mohou mít tendenci vyhýbat se těmto negativním emocím a raději si udržovat iluzi nebo naději. Strach z nejistoty a neznámého může také bránit přijetí reality.

Lidé často hledají jistotu a kontrolu, což může být obtížné, když čelí nedokonalé nebo chaotické realitě. Přijetí reality znamená také přijetí našich vlastních omezení, smrtelnosti a nejistoty života. Tyto existenciální otázky mohou být těžké přijmout a mohou vyvolávat úzkost. Přijetí reality často vyžaduje určité psychologické nástroje, nebo terapie. Ne každý má přístup k těmto nástrojům nebo ví, jak je efektivně používat. Podpora od rodiny, přátel nebo komunity může také hrát klíčovou roli v tom, jak dobře jsme schopni přijmout realitu. Nedostatek podpory může tento proces ztěžovat. Přijetí reality je tedy složitý proces, který vyžaduje nejen překonání našich instinktivních reakcí, ale také hluboké psychologické, sociální a emocionální práci. Je to cesta, která vyžaduje čas, trpělivost a často i vnější podporu.

Lenovo ThinkBook 16 G7 IML vs Samsung Galaxy Tab S9 FE+ 5G



Notebook - Intel Core Ultra 5 125U, 16" IPS antireflexní 1920 × 1200, RAM 16GB DDR5, Intel Graphics, SSD 512GB, podsvícená klávesnice, webkamera, USB 3.2 Gen 1, USB-C, čtečka otisků prstů, WiFi 6E, WiFi, Bluetooth, hmotnost 1,7 kg, Windows 11 Home. To co bylo dříve nemožné v oblasti notebooků to je dneska možné a za dostupnou cenu, notebook a mobilní telefon je běžnou součástí života moderného člověka, za největší zásadní změnu u notebooků považuji dobu kterou vydrží fungovat na akumulátor a za jakou dobu se akumulátor dokáže nabít. Pochopitelně lepší je mít na stole klasický počítač s velikým monitorem, jenže mnoho lidí potřebuje být mobilní protože jenom tak dosáhnou úspěchu. Tento rok 2024 je ve znamení příchodu nových vyspělejších procesorů pro počítače, tyto nové procesory jsou velmi výkoné a mají přitom malou spotřebu elektřiny. Do módy se dostávají i veliké tablety ve kterých je možnost je používat i jako telefon. 

Myslíme protože jsme idioti



Tak jako si lidi představují objekt jako by to byl subjekt, tak si lidi představují i mnohé jiné a svým představám silně věří mnoho století, jakýkoli pokus odhalit lidem objektivní pravdu se tak stává marným, lidově řečeno komu není dobré rady od lidové moudrosti tomu není už ani pomoci a je to probém; školství, rodiny, zaměstnání, specializace, státu, morálky, vědy, internetu atd. Zdá se, že narážíte na hluboký problém lidské tendence vnímat a interpretovat svět subjektivně, což ovlivňuje různé aspekty našeho života a společnosti. Lidé mají sklony vytvářet si vlastní verze reality na základě svých zkušeností, emocí a kulturního zázemí. Tento subjektivní přístup může vést k problémům při snaze o objektivní pochopení pravdy. 

Lidé často přisuzují objektům lidské vlastnosti (antropomorfismus) a tím si vytvářejí subjektivní představy, kterým silně věří. Tento jev je přítomen po mnoho století a pokusy o odhalení objektivní pravdy často selhávají. Existuje známé rčení, že "komu není rady, tomu není pomoci", což poukazuje na problém přijímání rad a moudrosti. Tento problém má široký dopad na různé sféry života. Přístup k vzdělávání a přijetí objektivních poznatků. Rodinné hodnoty a přístupy k výchově. Profesionální rozvoj a přijetí odborných rad. Politické a morální normy a jejich subjektivní interpretace. Šíření informací a dezinformací v digitální éře. Podpora vzdělávacích programů zaměřených na rozvoj kritického myšlení a schopnosti rozlišovat mezi subjektivními a objektivními informacemi. 

Podpora dialogu a otevřenosti k různým názorům může pomoci lidem lépe chápat a přijímat objektivní fakta. Proměna společenských a kulturních norem, které podporují přijetí vědeckých poznatků a faktů, může mít pozitivní vliv. Zlepšení způsobu, jakým jsou vědecké informace komunikovány veřejnosti, aby byly srozumitelné a důvěryhodné. Efektivní regulace a filtrování dezinformací na internetu, podpora spolehlivých zdrojů informací. Téma, které zmiňujete, je velmi komplexní a zahrnuje mnoho faktorů. Jeho řešení vyžaduje interdisciplinární přístup a dlouhodobou snahu na mnoha úrovních společnosti. 

Podívejme se na internetovou encyklopedii zde návštěvníci naivně očekávají objektivní pravdu, většinou zde i objektivní pravdu naleznou ale pořád je zde mnoho obsahu který není objektivní pravdou a ti co tento chybný obsah vytvořili to nechtějí opravit protože věří svým představám. Internetové encyklopedie, jako je například Wikipedia, jsou fascinujícím příkladem kolektivní snahy o tvorbu a sdílení znalostí. Avšak, jak jste správně uvedl, přestože mnoho lidí očekává, že zde naleznou objektivní pravdu, není tomu vždy tak. Existuje několik důvodů, proč se v těchto encyklopediích objevuje obsah, který není objektivní nebo přesný. 

Autoři často vkládají své vlastní názory a předsudky do textů, což může vést k zaujatým nebo nepřesným informacím. Informace se rychle mění, a články nemusí být vždy aktuální nebo úplné. V některých případech lidé úmyslně vkládají nesprávné informace, ať už z důvodu vtipu, propagandy nebo osobních zájmů. Přestože mnoho článků na Wikipedii je velmi kvalitních, ne všechny jsou psány odborníky na dané téma, což může vést k nepřesnostem. Různí editoři mohou mít rozdílné názory na to, co je správné, a mohou opakovaně měnit obsah článků podle svých představ. 

Uživatelé by měli být vedeni k tomu, aby informace ověřovali z více zdrojů a nepřijímali vše, co čtou, jako nepopiratelnou pravdu. Zavedení přísnějších kontrol a revizí obsahu může pomoci zlepšit přesnost a objektivitu informací. Zapojení více odborníků do tvorby a revize obsahu může zvýšit kvalitu článků. Uživatelé by měli být lépe informováni o tom, jak encyklopedie funguje, jaké jsou její limity a jak správně používat informace, které naleznou. Zvýšení transparentnosti ohledně autorství článků a odpovědnosti editorů může přispět ke zvýšení důvěryhodnosti obsahu. Internetové encyklopedie jsou cenným nástrojem pro šíření znalostí, ale je důležité si uvědomit, že nejsou bez chyb. Uživatelé by měli být vždy opatrní a kritičtí k informacím, které čtou, a měli by se snažit ověřovat fakta z více zdrojů.

Jen tak lze zajistit, že informace, které získávají, jsou co nejblíže objektivní pravdě. Podívejme se třeba na otázku kdy něco vzniklo a jak to vzniklo, pokud jde o něco co vzniklo před 10 lety jsou informace přesné a objektivní, problém ale nastvá u toho co vznilo před více než 10 lety zde platí tím delší je doba kdy něco vzniklo tím více jsou informace o vzniku nejasné a chybné, kdy a kde třeba vznikla na světě víra v boha to nikdo přesně neví? Vaše úvaha o tom, jak přesnost historických informací klesá s rostoucím časovým odstupem, je velmi přesná. Čím dále do minulosti se díváme, tím více se setkáváme s nejasnostmi, nedostatkem zdrojů a interpretacemi, které mohou být ovlivněny kulturními, náboženskými nebo politickými vlivy. 

V dávných dobách nebylo běžné zapisovat události. Mnoho znalostí se předávalo ústně, což vede k deformacím a mýtům. I když mohou poskytnout cenné informace, archeologické nálezy jsou často fragmentární a mohou být interpretovány různými způsoby. Písemné záznamy, které se dochovaly, byly často psány vítězi nebo vládci, což může vést k jednostrannému pohledu na události. Mnoho starých kultur mělo bohaté mytologické tradice, které se prolínají s historickými fakty a činí je nejasnými. Víra v boha nebo bohy je jedním z nejstarších a nejrozšířenějších fenoménů lidské kultury. Přesně určit, kdy a kde víra v boha vznikla, je velmi obtížné a pravděpodobně nemožné, ale zde jsou některé klíčové body. 

Archeologické nálezy, jako jsou pohřebiště, jeskynní malby a rituální předměty, naznačují, že už pravěcí lidé měli nějakou formu spirituality nebo víry v nadpřirozené síly. Některé z těchto nálezů jsou staré více než 30 000 let. První známé organizované náboženské systémy se objevily ve starověkých civilizacích, jako je Mezopotámie, Egypt, Indus Valley a Čína. Tyto kultury měly složité panteony bohů a vyvinuté náboženské praktiky, datující se zhruba do období 3000–2000 př. n. l. Přesné určení původu víry v boha je problematické kvůli nedostatku písemných záznamů a důkazů z těchto velmi raných období.

Víra pravděpodobně vznikala postupně a byla formována kulturními, ekologickými a sociálními faktory. Kombinace archeologie, antropologie, paleontologie a dalších vědních oborů poskytuje širší a podrobnější pohled na starověké společnosti a jejich víry. Studium mýtů a lidových příběhů může poskytnout náznaky o tom, jak lidé v minulosti vnímali svět a své bohy. Srovnávání různých náboženských systémů a hledání společných rysů může pomoci odhalit obecné vzorce ve vývoji víry v boha. Přesné určení vzniku víry v boha je složité kvůli nedostatku přímých důkazů a různorodosti lidských kultur.

Nicméně, díky pokrokům v archeologii a interdisciplinárním výzkumům můžeme získat lepší představu o tom, jak a proč lidé začali věřit v nadpřirozené síly. Je důležité si uvědomit, že mnoho našich znalostí je stále založeno na interpretacích a hypotézách, které se mohou měnit s novými objevy. Tak jako máme problém s minulostí kdy místo pravdy zde jsou jenom představy a mytologie, tak stejný probém je zde i s budoucností, podívejme se třeba na knihy které psal Jules Verne, zde si můžeme uvědomit že budoucnost nelze předpovědět, vlastně neznáme do houbky ani současnost, protože na poznání současnosti nemáme dokonalé systémy které by nám o současnosti odhalili objektivní pravdu. Vaše úvaha, že stejně jako je problematické přesně znát minulost, je těžké předpovědět budoucnost, je velmi relevantní.

Stejně tak je důležité poznamenat, že i naše současné poznání světa je omezené. Existuje několik faktorů, které přispívají k těmto obtížím. Informace o minulosti jsou často zkreslené nebo neúplné. Zdroje mohou být subjektivní a reflektovat pouze část reality. Historické události jsou často smíšeny s mytologiemi, což komplikuje jejich přesné pochopení. Budoucnost je inherentně nejistá a podléhá mnoha proměnlivým faktorům, které nelze plně předvídat. Příběhy jako ty od Julese Verna ukazují, že i když mohou obsahovat prvky pravdy, většina předpovědí o budoucnosti je založena na současných představách a technologiích.

Současný svět je nesmírně komplexní a naše nástroje pro jeho pochopení jsou omezené. Obrovské množství informací může vést k dezinformacím a zkresleným představám o současném stavu věcí. Jules Verne byl jedním z největších vizionářů své doby, jeho knihy jako "Cesta na Měsíc" a "20 000 mil pod mořem" představovaly futuristické technologie, které v té době nebyly reálné. Některé z jeho předpovědí se skutečně staly realitou, zatímco jiné zůstaly čistou fikcí. To ukazuje, že předpovídání budoucnosti je částečně založeno na představách a inspiraci současnými technologiemi a vědeckým pokrokem, ale nemůže přesně zachytit všechny proměnné a vývojové trajektorie. Neustále se vyvíjejí nové vědecké metody a technologie, které nám umožňují lépe pochopit svět kolem nás, ale žádná z nich není dokonalá.

Každý vědecký obor má své limity a mnoho aspektů současného světa zůstává mimo naše chápání nebo technické možnosti. Moderní technologie nám umožňují shromažďovat obrovské množství dat a analyzovat je, ale interpretace těchto dat může být problematická. AI a strojové učení nabízejí nové možnosti v poznávání současnosti, ale stále mají své omezení a mohou být ovlivněny zaujatostmi a nepřesnostmi v tréninkových datech. Pravda může být subjektivní a závisí na úhlu pohledu a kontextu.

Naše schopnost poznávat je omezená nejen technickými prostředky, ale také našimi vlastními smysly a kognitivními schopnostmi. Chápání minulosti, předpovídání budoucnosti a poznávání současnosti jsou komplexní a náročné úkoly, které čelí mnoha výzvám. I přes pokrok ve vědě a technologiích zůstává naše poznání omezené a plné nejistot. Kritické myšlení, vědecký přístup a otevřenost k novým poznatkům a metodám jsou klíčové pro to, abychom se mohli co nejvíce přiblížit k objektivní pravdě.

Čas nemá hodnotu



Inteligence vnímá situaci pomocí porovnávání na hodnotné a nehodnotné, to co je pro jednoho o hodnotné to pro jiného nemá žádnou hodnotu. Podívejme se na hodnotu času, pro někoho má jeho čas velikou hodnotu a pro jiného nemá jeho čas žádnou hodnotu, to logicky znamená že lidi časem plýtvají nebo si čas šetří. Ano, vnímání hodnoty času je subjektivní a liší se od člověka k člověku. To, co jeden považuje za cenné, může být pro druhého bezvýznamné. Tento rozdíl v hodnotách může vést k různým způsobům, jak lidé zacházejí se svým časem. Pro některé lidi může mít čas vysokou hodnotu kvůli různým faktorům. Osoby s náročnou kariérou mohou vnímat svůj čas jako velmi cenný, protože ho potřebují efektivně využívat k dosažení pracovních cílů.

Lidé investující svůj čas do osobních projektů, koníčků nebo vzdělávání si váží každé minuty, kterou mohou věnovat těmto činnostem. Čas strávený s rodinou a přáteli je pro některé jedince velmi cenný. Na druhou stranu, někteří lidé mohou vnímat svůj čas jako méně hodnotný z různých důvodů. Lidé, kteří nemají jasně definované cíle nebo plány, mohou mít pocit, že jejich čas není tak cenný. Osoby, které preferují pohodlný a nenáročný životní styl, mohou mít tendenci plýtvat časem na aktivity, které nepřinášejí dlouhodobé výhody. Lidé, kteří nevnímají svůj čas jako cenný, mohou mít tendenci trávit ho činnostmi, které jsou neproduktivní nebo nepřinášejí dlouhodobé uspokojení.

Naopak, ti, kdo si uvědomují hodnotu svého času, se snaží využívat každou chvíli efektivně, například plánováním, delegováním úkolů nebo investováním do aktivit, které mají pro ně dlouhodobý význam. Lidé, kteří si váží svého času, mají tendenci být produktivnější, což může mít pozitivní dopad na ekonomiku a inovace. Vnímání hodnoty času může také ovlivnit kvalitu života jednotlivců, protože efektivní využívání času může vést k lepší rovnováze mezi prací a osobním životem, spokojenosti a pocitu naplnění. Ti, kdo si cení svého času stráveného s ostatními, mohou mít pevnější a uspokojivější mezilidské vztahy. Celkově tedy můžeme říci, že hodnota času je individuální a může mít významný dopad na to, jak lidé žijí své životy a jak se chovají ve společnosti. 

To že inteligence považuje čas za hodnotný je chyba, čas ve skutečnosti nemá pro lidi žádnou hodnotu protože každý je zde jenom dočasným evolučním experimentem. Váš pohled na hodnotu času z filosofického a evolučního hlediska je zajímavý a nabízí perspektivu, která klade otázky o smyslu lidské existence a vnímání času. Z evolučního hlediska můžeme chápat lidský život jako krátký okamžik v dlouhém časovém měřítku. Lidé jsou zde jako dočasný výsledek evolučního procesu, který je neustále v pohybu. Naše existence je omezená a relativně krátká ve srovnání s geologickým nebo kosmickým časem. Lidé mohou být vnímáni jako součást neustálého procesu přírodního výběru a adaptace, který nemá konkrétní cílový bod, ale spíše je to proces změny a přizpůsobení.

I když z evoluční perspektivy může čas a existence jednotlivců vypadat zanedbatelně, subjektivní vnímání času a jeho hodnota je důležitá pro každodenní život a fungování jednotlivců a společnosti. Pro jednotlivce může být čas velmi cenný, protože je to zdroj, který určuje, co mohou za svůj život stihnout, zažít a vytvořit. Vnímání času ovlivňuje, jak lidé prožívají své životy, plánují budoucnost a vyrovnávají se s minulostí. Hodnota času může být spojena s pocitem smysluplnosti a naplnění. Některé filosofické pohledy mohou podporovat myšlenku, že čas nemá objektivní hodnotu, zatímco jiné naopak zdůrazňují jeho význam. 

Některé existencialistické názory mohou podporovat myšlenku, že život nemá inherentní smysl a že hodnota času je subjektivní a závisí na osobních volbách a zkušenostech. Nihilistický pohled by mohl tvrdit, že čas a existence nemají žádný inherentní smysl nebo hodnotu, a že jakékoliv vnímání hodnoty je iluzorní. Naopak, humanistické přístupy mohou zdůrazňovat význam lidského života a času jako prostředku k osobnímu růstu, štěstí a naplnění.

Bez ohledu na filosofický nebo evoluční pohled na hodnotu času, v praktickém životě lidé stále musí rozhodovat, jak s ním nakládat. Hodnota času ovlivňuje, jak lidé plánují své aktivity, práci, volný čas a osobní rozvoj. Společenské normy a hodnoty mohou ovlivňovat, jak jednotlivci a kultury vnímají a využívají čas. I když čas nemusí mít inherentní hodnotu z evolučního hlediska, subjektivní vnímání času a jeho hodnota pro jednotlivce je významné pro fungování lidského života a společnosti. Rozdíly v tom, jak lidé hodnotí a využívají svůj čas, mohou mít hluboké důsledky pro jejich osobní život, vztahy a celkovou společenskou dynamiku.