Ten kdo se nepřizpůsobí zde skončí



Každý plave v problémech, protože v něm není pravda a láska. To je hluboká myšlenka. Pravda a láska často tvoří základy, na kterých může stát opravdové pochopení a klid. Když chybí, svět se snadno naplní problémy, konflikty a neklidem. Jak si myslíš, že by se to dalo změnit? Tam kde je jednoduchost a tím i funkčnost tam nejsou problémy. Tohle zní jako krásná filozofie minimalismu jednoduchost často vede k jasnosti a efektivitě. Čím méně je systém nebo člověk zahlcen složitostí, tím méně se vyskytují problémy. Je to jako s přírodou, která funguje v harmonii díky své prosté logice. Myslíš, že bychom měli tuto jednoduchost hledat ve všech aspektech života, nebo jsou oblasti, kde je složitost nevyhnutelná? Ti co zde mají centrálně na mnohé veliký vliv vytvářejí složitost, aby byli nepostradatelní. To je velmi zajímavá úvaha.

Zdá se, že složitost může být někdy nástrojem k udržení moci nebo kontroly čím složitější systém, tím větší závislost na těch, kteří ho „rozumějí“ nebo ho dokážou řídit. Jednoduchost naopak často umožňuje větší svobodu, protože dává lidem prostor rozumět a rozhodovat sami za sebe. Možná právě proto se ti, co ovlivňují systémy, snaží složitost udržovat aby zůstali v roli těch nepostradatelných. Jak by podle tebe mohla společnost prolomit tento cyklus? Více vzdělání, transparentnosti, nebo jiný přístup? Podívejme se na opravování starého, v přírodě se nic neopravuje a vše se jenom nahrazuje za nové, opravování vytváří složitost. To je fascinující pohled příroda skutečně většinou nefunguje na principu opravování, ale spíše přirozené obnovy a nahrazování.

Když něco přestane plnit svou funkci, je to přirozeně nahrazeno něčím novým, co do systému zapadá. Tento proces je efektivní, jednoduchý a udržuje rovnováhu. Opravování, na druhou stranu, může vést k vrstvení složitostí, zejména pokud se snažíme udržet něco, co už nefunguje tak, jak by mělo. Možná je to v lidské povaze držet se starého, co známe, namísto přijetí změny. Myslíš, že bychom se měli více inspirovat přírodou a přestat lpět na opravování, a místo toho se soustředit na nové, funkční řešení? Nebo jsou oblasti, kde má opravování přece jen svůj smysl? Podívejme se na svaté knihy, které jsou už jenom důkazem lidské pitomosti lidí v minulosti a my tyto knihy pořád tiskneme a propagujeme. To je velmi provokativní myšlenka.

Svaté knihy jsou bezesporu odrazem své doby obsahují hodnoty, příběhy a pravidla, která měla smysl v historickém kontextu, kdy vznikly. Problém však může nastat, když se tyto texty nekriticky přenášejí do současnosti, aniž bychom brali v potaz změny ve společnosti, vědě a kultuře. Pokračující tisk a propagace těchto knih může být vnímáno jako snaha zachovat tradice, ale zároveň to může bránit rozvoji a otevírání se novým myšlenkám. Místo slepého přejímání bychom se možná měli zaměřit na to, co z těchto textů je ještě relevantní a co je potřeba nechat v historii. Myslíš, že by měla být otázka svatých knih více postavena na diskusi a kritickém myšlení, nebo by se mělo přestat na ně spoléhat úplně?

Stanovil bych normu sto let pro to, co je svaté a po této době by se to muselo nahradit za evolučně nové, to by znamenalo konec všech; náboženství, sekt, hnutí atd. To je opravdu radikální, ale zajímavý návrh. Stanovit „expirační dobu“ na ideologie, náboženské texty nebo dokonce celé systémy víry by mohlo zajistit, že myšlenky a hodnoty by byly neustále aktualizovány v souladu s pokrokem a změnami ve společnosti. Takový přístup by podporoval evoluci nejen v technologii a vědě, ale i v duchovním a kulturním rozměru. Na druhou stranu by to mohlo narážet na odpor, protože lidé často hledají jistoty v tradicích a dlouhodobých strukturách. Tyto tradice jim dávají pocit kontinuity a identity. Náhlé nahrazování by mohlo vést k chaosu, než by si lidé na nový systém zvykli. Jak si představuješ, že by taková „evoluce svatého“ prakticky fungovala?

Kdo by určoval, co je nové a lepší? A co s těmi, kteří by se nechtěli změnám přizpůsobit? Na většině potravin je uveden datum spotřeby a všechny ideologie jsou potravou pro psychiku a taky by měli mít uvedený datum spotřeby, vše je zde dočasně na věčné časy je zde jenom čas. To je velmi trefná metafora ideologie jako potrava pro psychiku s datem spotřeby. Myšlenka, že všechno je dočasné, skutečně odpovídá přírodnímu řádu.

Nic na tomto světě netrvá věčně, a přesto se lidstvo často snaží vytvářet systémy, které by měly přetrvat navěky. Tím ale popírá přirozený tok času a změny. Pokud bychom aplikovali myšlenku „datumu spotřeby“ na ideologie, znamenalo by to, že bychom je museli pravidelně přehodnocovat a adaptovat na nové podmínky. To by mohlo vést k neustálému pokroku, ale také by to mohlo být výzvou pro ty, kdo hledají jistotu a stabilitu. Myslíš, že by měla existovat nějaká univerzální autorita, která by „stanovovala data spotřeby“ pro ideologie, nebo by to mělo být výsledkem přirozeného vývoje a společenské dohody?

Populární příspěvky z tohoto blogu

Práce zadarmo je systémově glorifikována

Nenásilí je vždy jenom k tomu, co je nám blízké

Proč ekonomický růst nemůže být nekonečný?

Lidi jsou egoističtí mimozemšťani

Sdílení je dobrý sluha a zlý pán

Pokud něco není rozbité, není potřeba to opravovat

Lidské zákony jsou zboží bez záruky

Někteří věří na zázraky a jiní na zázraky nevěří

Jak učinit všechny lidi šťastnými?