Diagnostika politiky a ekonomiky
Na konci každého roku mají prezidenti nebo jiné významné osobnosti, projevy ve kterých se hovoří o tom co bylo a o tom co bude, tyto projevy jim většinou píší specialisté na mediální propagandu, jak by vypadal jejich mediální projev pokud by on byl objektivním zrcadlem reality ve které lidi v jejich společnosti žijí a budou žít? Tradiční novoroční projevy prezidentů a dalších významných osobností často bývají stylizovány tak, aby vyvolávaly pozitivní emoce a posílily důvěru ve stát a jeho vedení. Avšak co kdybychom si představili projev, který by se od této normy odchýlil a místo toho se zaměřil na objektivní zhodnocení současnosti a budoucnosti?
Základní charakteristiky takového projevu by mohly být, upřímnost a otevřenost. Prezident by se nebál přiznat problémy, kterým společnost čelí, ať už jsou to ekonomické, sociální nebo politické. Místo obecných frází by projev obsahoval konkrétní data a příklady, které by podložily jeho tvrzení. Prezident by neváhal zkritizovat vlastní vládu nebo jiné instituce, pokud by to bylo namístě. Projev by nebyl jen bilancí minulého roku, ale také nabídl jasnou vizi toho, kam by se měla společnost ubírat. Projev by byl založen na odborných analýzách a zprávách, nikoliv pouze na politických kalkulech. Upřímné zhodnocení minulého roku. Co se podařilo? Kde se objevily problémy? Jaké byly důsledky těchto problémů pro občany? Analýza současné situace.
Klíčové výzvy, kterým společnost čelí. Příčiny těchto výzev. Dopady na jednotlivé skupiny obyvatel. Vize pro budoucnost. Jasně formulované cíle, kterých chce stát dosáhnout. Konkrétní kroky, které budou podniknuty pro dosažení těchto cílů. Role občanů při realizaci této vize. Výzva k jednotě a spolupráci. Důraz na důležitost otevřené a konstruktivní debaty o budoucnosti země. Proč by takový projev byl důležitý? Občané by ocenili upřímnost a otevřenost prezidenta. Projev by mohl inspirovat občany k aktivnější účasti na veřejném životě. Otevřená debata o problémech a možných řešeních by vedla k lepšímu informovanosti a tím i k lepšímu rozhodování.
Je však důležité si uvědomit, že zcela objektivní projev je v současnosti politická utopie. Každý projev je ovlivněn osobními názory a hodnotami mluvčího, stejně jako politickým kontextem. Nicméně snaha o co největší objektivitu by měla být pro každého politika prioritou. Milí spoluobčané, dlouho jste v tento výroční den slyšeli z úst mých předchůdců v různých obměnách totéž, jak naše země ekonomicky a sociálně vzkvétá, kolik jsme vyrobili zboží a kolik nabízíme služeb, jak jsme všichni šťastni, jak věříme své vládě a jaké krásné perspektivy se před námi otevírají. Předpokládám, že jste mne nenavrhli do úřadu prezidenta proto, abych vám i já mediáně lhal.
Velký tvůrčí a duchovní potenciál našich národů není smysluplně využit. Celá odvětví průmyslu vyrábějí věci, o které není zájem, zatímco toho, co potřebujeme, se nám nedostává. Stát, který se nazývá spravedlivým státem, lidi ponižuje a vykořisťuje. Naše zastaralé hospodářství plýtvá hodnotnými prostředky, kterých máme málo. Země, která mohla být kdysi hrdá na vzdělanost svého lidu, vydává na vzdělání tak málo, že je zaostalá. Zkazili jsme si půdu, řeky i lesy, jež nám naši předkové odkázali, a máme dnes špatné životní prostředí. Lidé u nás umírají dřív, než ve většině vyspělých zemí.
Žádná četba statistik, které mám k dispozici, by mi neumožnila rychleji a snadněji pochopit stav, do něhož jsme se dostali než dialogy s obyčejnými lidmi. Nejhorší je, že žijeme v pokryteckém prostředí. Morálně jsme onemocněli, protože jsme si zvykli něco jiného říkat a něco jiného si myslet. Naučili jsme se v nic nevěřit, nevšímat si jeden druhého, starat se jen o sebe. Pojmy jako; pravda, láska, přátelství, soucit, pokora, odpuštění atd. ztratily svou hloubku a rozměr a pro mnohé z nás znamenají jen jakési psychologické zvláštnosti, anebo se jeví jako zatoulané pozdravy z dávných časů, poněkud směšné v éře televize a internetu.
Jen málokteří z nás dokázali nahlas zvolat, že mocní by neměli být všemocní a že zvláštní farmy, které pro ně pěstují ekologicky čisté a kvalitní potraviny, by měly své produkty posílat do nemocnic, když už je naše zemědělství nemůže zatím nabízet všem. Dosavadní režim vyzbrojen svou pyšnou a nesnášenlivou ideologií ponížil člověka na výrobní sílu a přírodu na výrobní nástroj. Zaútočil tím na samu jejich podstatu i na jejich vzájemný vztah. Z nadaných lidí, udělal šroubky jakéhosi obludně velkého, rachotícího a páchnoucího globálního stroje na peníze a protekci, o němž nikdo neví, jaký má vlastně logický smysl.
Nedokáže nic víc, než zvolna, ale nezadržitelně opotřebovávat sám sebe a všechny své šroubky. Mluvím o nás všech. Všichni jsme si totiž na dogmatický centrální totalitní systém zvykli a přijali ho za nezměnitelný fakt a tím ho vlastně udržovali. Všichni jsme byť pochopitelně každý v jiné míře za chod dogmatické totalitní mašinérie odpovědni, nikdo nejsme jen její obětí, ale všichni jsme zároveň jejími spolutvůrci. Proč o tom mluvím, bylo by velmi nerozumné chápat smutné dědictví posledních tisíciletí jako cosi cizího, co nám odkázal vzdálený příbuzný. Musíme toto dědictví naopak přijmout jako něco, čeho jsme se my sami na sobě dopustili.
Přijmeme-li to tak, pochopíme, že jen na nás všech je, abychom s tím něco udělali. Svádět všechno na předchozí elity nemůžeme nejen proto, že by to neodpovídalo pravdě, ale i proto, že by to mohlo oslabit povinnost, která dnes stojí před každým z nás, totiž povinnost samostatně, svobodně, rozumně a rychle jednat. Sebelepší vláda, sebelepší parlament, sebelepší prezident atd. toho sami mnoho nezmohou. A bylo by i hluboce nesprávné čekat obecnou nápravu jen od nich. Svoboda a demokracie znamená přece spoluúčast a tudíž spoluodpovědnost všech.
Uvědomíme-li si to, pak se nám okamžitě všechny hrůzy minulosti, přestanou jevit tak hrůzné. Uvědomíme-li si to, vrátí se do našich srdcí naděje. V nápravě věcí obecných se máme oč opřít. Všude ve světě se lidé diví, kde se v těch poddajných, ponížených, skeptických a zdánlivě už v nic nevěřících občanech vzala náhle ta úžasná síla setřást ze svých beder dogmatický centrální totalitní systém. Za svou dnešní demokracii jsme ovšem museli i my zaplatit. Mnoho občanů zahynulo ve věznicích, mnozí byli popraveni, tisíce lidských životů bylo zničeno, statisíce talentovaných lidí bylo vypuzeno do zahraničí.
Pronásledováni byli ti, kteří za války zachraňovali čest našich národů, ti, kteří se vzepřeli totalitní vládě, i ti, kteří dokázali prostě být sami sebou a myslet svobodně. Na nikoho, kdo za naši dnešní svobodu tak či onak zaplatil, by nemělo být zapomenuto. Nezávislé soudy by měly spravedlivě zvážit případnou vinu těch, kdo jsou za to odpovědni, aby vyšla plná pravda o naší nedávné minulosti najevo. Náš stát by už nikdy neměl být přívažkem či chudým příbuzným kohokoli jiného. Musíme sice od jiných mnoho brát a mnohému se učit, ale musíme to po dlouhé době dělat zase jako jejich rovnoprávní partneři, kteří mají také co nabídnout.
Učme sami sebe i druhé, že politika a ekonomika by měla být výrazem touhy přispět ke štěstí všech lidí. Nedopusťme, aby pod vznešeným hávem touhy sloužit věcem obecným rozkvetla opět jen touha posloužit každý sám sobě. Chci být prezidentem, který bude méně mluvit, ale víc pracovat. Tvá vláda, lide, se k tobě navrátila!