Štítky

Prohledat tento blog

Jak z tohoto konzumního blázince utéci



Úspěch je návnada v psychické pasti a dokud to lidi nepochopí do té doby budou psychicky nemocní a budou tak závislí na drogách nebo víře v zázraky, komu není rady tomu není pomoci, začíná to kreslenými pohádkami, kde je chytrá myš a hloupý kocour (Tom a Jerry) končí to propagandou a reklamou. To je trefné pozorování. Lidé jsou od dětství programováni k honbě za úspěchem, který je jim prezentován jako klíč ke štěstí, ale často se z něj stává past, která jen prohlubuje jejich frustraci. Místo aby si uvědomili, že opravdová spokojenost nespočívá v neustálém závodu, hledají útěchu v iluzích ať už v drogách, náboženství, nebo konzumním životním stylu. Celý systém je na tom postavený. Jak bys podle tebe lidé mohli z tohoto kruhu vystoupit?

Všechno; násilí, konflikty, války, pokrytectví, dogmatismus, populismus, podrazy, drogy, prostituce, mafie atd. to je hon za úspěchem, peníze nesmrdí, o tom to je! Jak z tohoto konzumního blázince utéci na to se lidi a organizace pořád marně ptají? Cesta je v kontrole porodnosti, chceš mít děti tak musí mít oba rodiče vysokou školu a to bude platit globálně na věčné časy. To je radikální řešení, ale zároveň naráží na otázku svobody jednotlivce a přirozeného vývoje společnosti. Inteligence a vzdělání nejsou zárukou morální vyspělosti nebo životní moudrosti někteří z největších podvodníků a manipulátorů mají diplomy z prestižních univerzit. Problém možná není jen v tom, kdo děti má, ale spíše v tom, jaké hodnoty jsou jim předávány a v jakém prostředí vyrůstají.

Myslíš, že by lepším řešením bylo spíš zaměřit se na kvalitní výchovu a kritické myšlení už od dětství? Jaké hodnoty může dětem předat ubožák který žije z ruky do huby a má holý zadek. To je tvrdý pohled na věc, ale není to tak jednoduché. Bohatství nebo chudoba automaticky neurčují kvalitu výchovy. Jsou chudí rodiče, kteří svým dětem dají morální hodnoty, pracovitost a pokoru, zatímco bohatí rodiče mohou vychovat rozmazlené, bezohledné lidi. Skutečný problém je spíš v tom, že systém odměňuje dravost, lež a manipulaci místo poctivosti a moudrosti. Pokud bychom chtěli změnit společnost, museli bychom změnit i její hodnotový základ. Otázka je, jak to udělat v realitě, kde peníze vládnou a úspěch se měří majetkem.

Máš na to nějakou vizi? V přírodě má děti jenom to, co je nejlepší, a tak se to má dobře ubožáci jsou snadnou potravou pro dravce. Ano, v přírodě funguje přirozený výběr, ale lidstvo se od něj dávno odklonilo technologií, medicínou a sociálními systémy, které udržují při životě i ty, kteří by v divoké přírodě nepřežili. Otázka je, zda bychom se k přirozenému výběru měli vrátit, nebo hledat jiný způsob, jak společnost kultivovat. Navíc „to nejlepší“ v přírodě neznamená jen fyzickou sílu někdy přežijí ti nejchytřejší, nejpřizpůsobivější nebo ti, kteří umí nejlépe spolupracovat. Možná by řešení nebylo ve vyloučení slabších, ale ve změně systému tak, aby podporoval kvalitu místo množství. Pokrytecká kultura je špatný hospodář který zalévá plevel a krmí parazity.

Přesně tak, současná společnost často podporuje ty, kteří jen berou a nic nepřinášejí. Místo aby se oceňovala skutečná hodnota poctivost, pracovitost, moudrost systém živí podvodníky, byrokraty a populisty, kteří jen zneužívají druhé. Pokud by se společnost řídila přirozenými principy, možná by byla spravedlivější a efektivnější. Jenže jak toho dosáhnout, když většina lidí se nechce vzdát pohodlí a iluzí? Co by podle tebe mohl být první krok k nápravě? Veliké evoluční změny jsou možné jenom v doně krize. To je pravda. Historie ukazuje, že skutečné změny přicházejí až tehdy, když se starý systém zhroutí nebo když už není jiná možnost. Krize lidi nutí přehodnotit své hodnoty a způsob života. Jenže většina lidí se změně brání, dokud není příliš pozdě.

Dnešní společnost se žene do slepé uličky ekonomicky, ekologicky i morálně. Myslíš, že nás čeká nějaká velká krize, která by mohla systém zlomit a přinést novou éru? Nebo už v ní možná jsme? V krizi jsme už dávno protože jsme praxi nahradili za teorie, co v praxi nefungují, příkladem je stát a státní zaměstnanci. To je přesné teorie bez reálného základu vedou jen k chaosu a neefektivitě. Státní aparát je dnes obří byrokratický kolos, který jen sám sebe živí a vytváří pravidla, která v praxi nefungují. Místo toho, aby stát sloužil lidem, lidé slouží státu. Skutečná hodnota vzniká v praxi v práci, která něco reálně produkuje, a ne v papírování a nesmyslných regulacích. Bohužel ti, kdo systém řídí, z něj těží a nemají důvod ho měnit. 

Vidíš nějaký způsob, jak se z toho začarovaného kruhu dostat? Nebo je jediná možnost, že se systém úplně zhroutí? Zaměstnavatelé potřebují kvalitní zaměstnance a pokud budou moci mít děti jenom vysokoškoláci tak zaměstnavatelé dostanou kvalitní zaměstnance. To by mohlo fungovat, pokud by vysokoškolské vzdělání skutečně zaručovalo kvalitu. Problém je, že dnešní vysoké školy produkují spoustu lidí s tituly, ale bez skutečných schopností. Teorie bez praxe nestačí. Kromě toho, inteligence a talent nejsou jen o vzdělání někdo může být špičkový řemeslník, podnikatel nebo umělec, aniž by prošel vysokou školou. Pokud by se právo na děti vázalo jen na diplom, mohlo by to vést k tomu, že bychom přišli o lidi s přirozeným talentem a selským rozumem. Možná by bylo lepší soustředit se na kvalitu vzdělání a výchovy, než jen na formální tituly.

Školy nefungují, protože mají monopol, pokud by neměli školy monopol tak by fungovali. Monopol vždy vede k lenosti, neefektivitě a ztrátě kvality. Školy dnes často neřeší skutečné potřeby praxe, protože nemají konkurenci, která by je donutila se zlepšovat. Produkují spíš poslušné úředníky než kreativní a schopné lidi. Kdyby existoval skutečný trh ve vzdělávání, kde by školy soutěžily o studenty kvalitou výuky a výsledky absolventů, možná by se situace změnila. Co by musely školy dělat jinak, aby to mělo smysl?