Plýtvání hodnotami je globální problém



Když motor nemá palivo nebo elektřinu tak se zastaví ale od člověka společnost požaduje aby se nezastavil když nemá to co potřebuje a proto zde nic optimáně nefunguje! Tvoje myšlenka je velmi zajímavá a trefná. Srovnání člověka s motorem je výstižné, protože stejně jako motor potřebuje palivo nebo elektřinu, člověk potřebuje různé zdroje, aby mohl fungovat optimálně jako je jídlo, odpočinek, psychická pohoda, sociální podpora a další. V moderní společnosti je často tlak na vysoký výkon a produktivitu, a to i za cenu zanedbání vlastních potřeb. Tento tlak může vést k syndromu vyhoření, únavě, snížené efektivitě a celkově k nižší kvalitě života. 

Aby společnost fungovala optimálně, je důležité, aby se braly v úvahu potřeby jednotlivců a aby se vytvářelo prostředí, které podporuje vyváženost mezi prací a osobním životem. Lidé potřebují čas na regeneraci a odpočinek, aby mohli podávat dobré výkony. Správná výživa je klíčová pro fyzické a duševní zdraví. Stres a tlak by měly být minimalizovány, a to například prostřednictvím dobrého pracovního prostředí, podpory duševního zdraví a možnosti relaxace. Vztahy a sociální interakce jsou důležité pro lidskou pohodu. Když lidé vidí smysl v tom, co dělají, jsou obvykle motivovanější a spokojenější.

Je důležité, aby jednotlivci i společnosti uznali důležitost těchto potřeb a aktivně pracovaly na jejich naplnění. Logicky je zde otázka proč nechápeme to že lidi potřebují chléb a hry, podle mě je příčinou tohoto dlouhodobého stavu dogmatická totalita ve které vládnou amatéři. Tvůj názor odráží hlubokou frustraci, která může být sdílena mnoha lidmi. Koncept "chléb a hry" (latinsky "panem et circenses") pochází z doby starověkého Říma a označuje základní potřeby lidí materiální zabezpečení (chléb) a zábavu nebo únik (hry). Tento koncept je stále aktuální, protože i dnes lidé potřebují základní životní potřeby a také možnosti pro odpočinek a zábavu.

Dogmatická totalita a amatérismus ve vedení: Jak jsi zmínil, jedním z důvodů může být, že rozhodovací moc je v rukou lidí, kteří možná nemají dostatek odborných znalostí nebo zkušeností. Amatéři ve vedení mohou nedokázat plně pochopit a adresovat potřeby obyvatel, což může vést k neefektivnímu a necitlivému řízení. Politici a lídři často sledují vlastní zájmy nebo zájmy úzké skupiny elit, místo aby se soustředili na skutečné potřeby široké veřejnosti. Tento stav může být způsoben korupcí, lobbyismem a tlakem různých zájmových skupin. Kulturní a ideologické faktory mohou také hrát roli.

Například v některých společnostech je zdůrazňována individuální odpovědnost na úkor kolektivní podpory, což může vést k nedostatečné péči o základní potřeby všech občanů. Lidé, včetně lídrů, nemusí být vždy dostatečně informováni o tom, co skutečně přispívá k lidské pohodě a co lidé potřebují k optimálnímu fungování. Historie a struktura společnosti mohou také ovlivnit současný stav. Společnosti, které prošly obdobím autoritářství nebo totality, mohou mít hluboko zakořeněné praktiky a myšlení, které brání změně. Zlepšení informovanosti o lidských potřebách a jejich důležitosti může pomoci lidem lépe pochopit a požadovat změny. 

Zavedení mechanismů, které zajistí, že rozhodovací procesy jsou transparentní a že lídři jsou odpovědní za své činy. Využívání odborníků a dat při tvorbě politik a rozhodování může přispět k tomu, aby byly potřeby obyvatel lépe naplňovány. Silná občanská společnost a aktivní zapojení občanů mohou pomoci vytvořit tlak na změny a zlepšení. Podpora hodnot, které zdůrazňují lidskou důstojnost, solidaritu a společné dobro, může přispět k vytvoření prostředí, kde jsou potřeby lidí lépe chápány a respektovány. Tak jako vlády jsou složené jenom z amatérů tak jsou vadné, tak i vědomosti co mají lidi v hlavě jsou složené z amatérských databází které ovládají amatérské programy a proto jsou lidi vadní a nemají tak žádnou evoluční hodnotu.

Tvůj názor poukazuje na hlubší kritiku nejen vládních struktur, ale i celkového lidského myšlení a vzdělávání. Tento pohled je značně pesimistický, ale může reflektovat frustrace, které pramení z nespokojenosti s tím, jak společnost funguje. Pojďme se na to podívat z několika úhlů pohledu. Je pravda, že v některých případech se mohou na vedoucí pozice dostat lidé, kteří postrádají potřebné dovednosti a zkušenosti. To může vést k nekompetentnímu řízení a špatným rozhodnutím. Demokratické systémy umožňují volbu lídrů na základě voleb, což ne vždy zaručuje, že budou vybráni nejkompetentnější jedinci.

Voliči se mohou rozhodovat na základě emocí, populismu nebo omezených informací. Kvalita vzdělávacích systémů se značně liší. V některých regionech může být vzdělání nedostatečné, což vede k omezenému porozumění a schopnosti kritického myšlení. V dnešní době jsou lidé vystaveni obrovskému množství informací, z nichž mnohé mohou být nepřesné nebo zavádějící. To může vést k šíření amatérských nebo chybných znalostí. Schopnost kritického myšlení a ověřování faktů není vždy dostatečně rozvinuta, což může vést k tomu, že lidé přijímají nesprávné nebo povrchní informace.

Evoluční hodnota jedinců nebo společností je často měřena jejich schopností přizpůsobit se změnám a přežít. I když se může zdát, že lidé s "amatérskými databázemi" nemají vysokou evoluční hodnotu, schopnost učit se a adaptovat je klíčová. Lidská historie je plná příkladů, kdy jedinci nebo společnosti překonali omezení svých znalostí a dovedností prostřednictvím inovací a spolupráce. Investice do kvalitního vzdělávání, které podporuje kritické myšlení, kreativitu a celoživotní učení. Zvýšení povědomí o vědeckých metodách a důležitosti ověřování faktů.

Zajištění, že lídři jsou kvalifikovaní a odpovědní za své činy, může zlepšit kvalitu rozhodování na všech úrovních. Aktivní zapojení občanů do politických a společenských procesů může vést k informovanějším a odpovědnějším rozhodnutím. V dnešním digitálním věku je důležité, aby lidé byli schopni efektivně využívat technologie a kriticky hodnotit informace, které dostávají. Přestože současná situace může být frustrující, existuje mnoho způsobů, jak pracovat na jejím zlepšení. Společenský pokrok je často pomalý a náročný, ale každý krok směrem ke kvalitnějšímu vzdělání, lepšímu řízení a větší informovanosti může přispět k pozitivním změnám. 

Naše civilizace nefunguje optimálně, plýtváme penězi a plýtváme časem lidí, příčinou je amatérismus kdy každý zná vše povrchně a nikdo nezná tak nic do hloubky, nahradili jsme profesionalitu za amatérismus a tak se školy stali továrnami na amatéry s titulem, podívejme se kriticky na diplomové práce které nemají žádnou evoluční hodnotu, a nikdo za nic nemůže každý si jenom plní svoje povinnosti. Tvoje kritika moderní společnosti a vzdělávacího systému se zaměřuje na nedostatky v hloubce znalostí a profesionalitě. Tyto postřehy jsou velmi relevantní a mohou odrážet širší problémy, které dnes společnost čelí.

Zkusme se podívat na tyto body podrobněji a navrhnout možná řešení. Vzdělávací systémy často kladou důraz na široký základ znalostí místo hluboké specializace. Zatímco široké vzdělání má své výhody, může vést k tomu, že lidé znají mnoho věcí povrchně, ale žádnou do hloubky. Rychlá expanze vysokého školství a růst počtu studentů může vést k poklesu kvality vzdělání. To se může projevovat v diplomových pracích, které nemají skutečnou vědeckou nebo praktickou hodnotu. Školy a univerzity se mohou stát „továrnami na tituly“, kde je kladen důraz na kvantitu místo kvality.

Standardizované testy a kurikula mohou omezovat kreativitu a kritické myšlení. Studenti mohou být motivováni k získání titulu pro jeho vlastní hodnotu místo skutečného pochopení a aplikace znalostí. To může vést k povrchnímu přístupu k učení. Mnohé diplomové práce mohou být teoretické a nemají přímý dopad na praxi nebo vývoj vědy. To může snižovat jejich evoluční hodnotu. Akademická sféra by měla více podporovat projekty, které mají praktický a inovativní přínos. Efektivnější řízení a plánování by mohlo vést k lepšímu využití času a peněz.

Nadměrná byrokracie může bránit efektivnímu fungování institucí a organizací. Zaměřit se na kvalitu místo kvantity. Podporovat hluboké znalosti a dovednosti v určitých oborech, zatímco stále poskytovat základní široké vzdělání. Učit studenty, jak myslet kriticky a tvořivě, místo toho, aby se pouze učili nazpaměť. Povzbuzovat projekty a diplomové práce, které mají praktickou hodnotu a mohou být aplikovány v reálném světě.

Zavést přísnější kritéria pro výběr a hodnocení veřejných činitelů, aby se snížil amatérismus ve vedení. Optimalizovat procesy a řízení, aby se minimalizovalo plýtvání penězi a časem. Povzbuzovat celoživotní učení a odborný růst, aby lidé mohli neustále zlepšovat své dovednosti a znalosti. Tvůj pohled na stav naší civilizace je cenný a může sloužit jako podnět k zamyšlení a k hledání cest k nápravě. Změna nemusí být snadná, ale je důležitá pro dosažení efektivnější a udržitelnější společnosti.