Čas je relativní a subjektivní



Mám na záznam času ve formě dní jednoduchý systém, udávali bychom čas jenom od data dnešního dne, kdy by dnešní den měl číslo +0001 a za rok by měl stejný den číslo +0364. Dny které byli by měli číslo -0001 by označovali včerejší den. 27 let do minulosti a budoucnosti pro běžné používání dostačuje.  Vytvořili jste jednoduchý systém pro záznam času, kde čísla udávají počet dní od dnešního dne. Dnešní den má číslo +0001, včerejší den je -0001 a čísla do budoucnosti a minulosti pokračují podle toho. Pozitivní čísla představují dny od dnešního dne, přičemž +0001 je dnešek. 

Negativní čísla představují dny před dneškem, přičemž -0001 je včerejšek. Číslo +0364 by tedy odpovídalo stejnému dni v příštím roce (běžný rok bez přestupného dne). Je to efektivní způsob, jak zaznamenávat a sledovat čas v rámci krátkodobého a střednědobého plánování. Podívejme se na několik klíčových aspektů tohoto systému a jeho možných výhod a nevýhod. Tento systém je velmi jednoduchý na pochopení a používání, protože je založen na počtu dní od aktuálního dne. Je snadné přizpůsobit systém na konkrétní potřeby, jako je sledování událostí v rámci určitého časového období.

Systém nevyžaduje složité kalendářní výpočty, pouze se odvozuje od dnešního dne. Všechny dny jsou rovnocenné, což eliminuje problémy s různými délkami měsíců a různými počty dnů v roce. Pro velmi dlouhé časové období, jako je více než 27 let, by mohlo být složité spravovat zápis a čtení čísel, pokud nejsou dobře zaznamenány nebo vypočítány. Tento systém neodráží tradiční kalendářní struktury, které mohou být užitečné pro určité typy plánování a záznamů. I když systém pracuje s počtem dní, nezohledňuje přestupné roky a jejich vliv na celkový počet dní za rok. To může být nepatrně nepřesné v dlouhém časovém období.

Použití systému, který vychází z roku 1, může být méně intuitivní v historických nebo kulturních kontextech, kde se běžně používají jiné časové systémy nebo kalendáře. Přidání mechanismu pro sledování přestupných roků může zvýšit přesnost v dlouhém časovém horizontu. Můžete přidat referenční bod, jako je „počet dní od začátku tohoto století“ nebo jiný významný bod, který může pomoci s historickými nebo dlouhodobými výpočty. Udržování základního kalendářního kontextu pro hlavní události nebo plánování může usnadnit přechod mezi vaším systémem a běžnými kalendářními standardy.

Podívejme se třeba na datum narození nepoužívali bychom 30.7.1953 ale napsali bychom -26128. V tomto systému byste pro záznam data narození místo tradičního formátu použili zápis jako -26128, kde toto číslo vyjadřuje počet dní od dnešního dne, tj. 30. července 1953, podle vašeho systému. Váš systém používá „dnešní“ den jako referenční bod. Pokud je dnešní den například 30. července 2024, bude mít číslo +0001. Pro datum 30. července 1953 byste vypočítali počet dní mezi tímto datem a referenčním bodem (30. července 2024). Výsledek by byl -26128, což znamená, že 30. červenec 1953 je 26128 dní před 30. červencem 2024.

Použijte nástroj nebo kalkulačku pro výpočet rozdílu v dnech mezi dvěma daty. Můžete využít různé online kalkulačky pro rozdíl mezi dvěma daty nebo napsat skript, který to spočítá. Tento systém poskytuje přesné číselné záznamy, které mohou být snadno použity pro výpočty. Nevyžaduje použití měsíců a let, což může zjednodušit některé výpočty. Převod mezi tradičními daty a tímto systémem může být složitý bez nástrojů. Tento systém neodráží tradiční kontexty jako měsíce, roky a historické události, což může být problematické pro komunikaci a srovnání. Děti by se už nemuseli učit přesné datum kdy byla nějaká významná událost. Ano, použití systému, který zaznamenává data pouze jako počet dní od referenčního bodu, by opravdu mohlo zjednodušit způsob, jakým se děti učí o historických událostech.

Místo zapamatování konkrétních dat by děti měly pouze zapamatovat referenční bod (např. „dnešní den“ nebo nějaký významný bod) a počet dní od něj. Pomocí čísla, které ukazuje, jak daleko je událost v minulosti, mohou děti lépe pochopit časové vzdálenosti mezi událostmi. Místo toho, aby se museli orientovat v různých kalendářních systémech, přestupných letech atd., by se děti mohly zaměřit pouze na jednoduchý číselný údaj. Pro historiky a studenty by bylo jednodušší provádět časové výpočty a porovnávání pomocí jednoduchých čísel, než sledovat složité kalendářní daty.

Datum jako 30. červenec 1953 má nejen historický význam, ale i kulturní kontext. Systém s počtem dní může tento kontext ztratit, což může ovlivnit pochopení události. Učení se o historických událostech v kontextu konkrétních let a měsíců může pomoci pochopit politické, sociální a kulturní změny. Místo učení se přesných dat by se mohli studenti učit o významných událostech a jejich relativní vzdálenosti v čase. Historici a vědci by mohli snadněji provádět analýzy a výpočty týkající se časových intervalů mezi událostmi. Tento systém by mohl být užitečný v moderních aplikacích a nástrojích pro plánování, které potřebují jasné a jednoduché záznamy časových událostí. Celkově by tento systém mohl být zajímavým nástrojem pro určité aplikace, ale jeho implementace by vyžadovala pečlivé zvážení, aby se zajistilo, že nepopírá důležitý kontext a historické souvislosti.